Haber

“Panoramik İstanbul Manzarasının Tarihi” ve “Geleceğin Anıları” sergileri Pera Müzesi’nde açıldı

Suna ve İnan Kıraç Vakfı’nın iki kurumu olan Pera Müzesi ve İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nün yeni sergisi “Tam Yerinden: İstanbul’un Panoramik Görünümünün Tarihi” ve “Geçmişte toplanan tanıdık nesnelerle gelecek hatırlanabilir mi?” sorusu ?” sorusundan hareketle hazırlanan “Geleceğin Anıları” sergisi sanatseverlerle buluştu.

Müzede düzenlenen basın toplantısında konuşan Suna ve İnan Kıraç Vakfı Kültür Sanat İşletmesi Genel Müdürü M. Özalp Birol, “Gelecek Anılar” sergisinin yaklaşık 2 yıllık bir geçmişe sahip olduğunu ve Suna Kıraç’ın bu koleksiyonundan yola çıktığını belirtti. Müzede Kütahya Çini ve Seramik Koleksiyonu’nu oluşturdu. anısına bir sergi hazırlandığını söyledi.

Sergide yer alan eserlere değinen Birol, “Kütahya çini ve seramikleriyle dolu ama diğer seramikleri de ihmal etmeyen bir yaklaşımla bu zanaatı çağdaş sanatla buluşturan ve yenileştiren farklı bir stant hazırlamaktı amaç. Anadolu coğrafyasındaki çini kültürleri.” söz konusu.

Pera Müzesi Geçici Sergiler Müdürü Begüm Akkoyunlu Ersöz, “‘Geleceğin Anıları’ sergisi için uzun zamandır tekrar tekrar ziyaret etmek isteyeceğiniz bir stant hazırlandı. Bir koleksiyondan çıkıp bir stant hayali kurmak , bunun ötesinde mevcut olanlarla değil, hangi eserlere, hangi sanatçılara ulaşılabileceğini hayal etmek, sanatçıların neler üretebileceğini hayal etmek çok güzel bir kurguya dönüştü ve pahalı bir stant haline geldi.” dedi.

Serginin küratörü Ulya Soley, projede 18 sanatçının eserlerinin bir araya geldiğini belirterek, “Motifler Bize Neleri Hatırlatıyor”, “Nesnelerin Hafızası”, “Bölgenin Hafızası” ve “Bölgenin Hafızası” başlıklı dört bölümden oluştuğunu söyledi. Geleceği Hatırlamak’ın her bölümüne Suna Kıraç’ın koleksiyonundan bir seçki eşlik ediyor. bilgiyi verdi.

Sergi tasarımını Studio No Frame’den Yelta Köm ve Elif Tan’ın üstlendiği, grafik ve katalog tasarımını ise Esen Karol’un üstlendiği “Geleceğin Hatıraları”, Pera’nın 4. ve 5. kat sergi salonlarında ziyarete açık olacak. 24 Mart 2024’e kadar müzede. .

“Doğru Yerden: Panoramik İstanbul Manzarasının Tarihi” sergisi

İstanbul’un küresel ölçekteki rolünün sunulduğu “Doğrudan Yerinden: İstanbul’un Panoramik Görünümünün Tarihi” standında, 15. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar uzanan bir dönemde üretilen panoramik İstanbul görüntüleri, interaktif deneyim alanı ve 3D animasyonla yer alıyor. Panoramik temsilin tarihi yeni bakış açılarıyla izleyiciye sunuluyor.

Küratörlüğünü Çiğdem Kafescioğlu, K. Mehmet Kentel ve M. Baha Tanman’ın üstlendiği sergi, panoramik görüntülerin üretimi ve tüketimindeki katmanlı ilişkileri, bu görüntülerin farklı izleyiciler arasındaki dolaşımını, nasıl sunulduğunu inceleyen bir bakış açısıyla ele alıyor. yüzyıllar boyunca yaygınlaşan farklı medyalar arasındaki bağlantılar. açı sunuyor.

Özalp Birol’un stant hikayesini anlattığı toplantıda İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Müdürü Gülru Tanman şu değerlendirmelerde bulundu:

“İstanbul, küresel ölçekte görüntüleri en çok üretilen şehir. İstanbul’un siyasi ve sembolik değeri bu konuda büyük rol oynuyor. Aynı zamanda her zaman çok büyük ve kalabalık bir şehir. topoğrafyasının sunduğu doğal manzaralar ve seyir noktaları da var.”Yani İstanbul’un kendisi tasvir edilmeye çok uygun bir şehir. Stantta yaklaşık 500 yıllık bir süreçte çoğunlukla görsellerden ve seyir noktalarından oluşan İstanbul tasvirlerini, aralarındaki ilişkiyi, ortak ve farklı görsel dilleri ve bunların diğer medyaya yansımalarını göreceksiniz.”

Sergi, İstanbul’un tarihteki konumuna odaklanıyor

Doç. Çiğdem Kafescioğlu, “panorama” formunun ortaya çıkışından ve İstanbul görsellerinden bahsederek, şunları söyledi: “Özellikle 19. yüzyılda İstanbul’u hem Tepebaşı’ndan hem de Galata Kulesi’nden tasvir eden sanatçılar, izleyicilerine bu sanatı gösterme fırsatı sunduklarının altını çizdiler. şehir sanki yerli yerinde. Panoramik Galata Kulesi’nden görülüyordu.” Özellikle yerinden çizilmiş olduğunu vurguladılar.” dedi.

Sergide Robert Barker, Henry Aston Barker, Matthaus Seutter ve Matthaus Merian’ın da aralarında bulunduğu panoramik İstanbul manzaralı sanatçıların eserlerinden bir seçki yer alıyor.

Sergi, yangın felaketlerinden sanayileşmeye kadar İstanbul tarihinin farklı unsurlarını belgelemek için panoramaların nasıl kullanıldığını, üretildiği döneme gönderme yapan örneklerle ortaya koyuyor.

19. yüzyıl panoramaları ve panoramik görüntülere odaklanan stant, aynı zamanda erken çağdaş döneme ait panoramik manzara örneklerine de yer veriyor ve bizi İstanbul’un bu tarih içindeki konumunu yeniden düşünmeye davet ediyor. İlk kez 19. yüzyılın başlarına ait bir panorama gün ışığına çıkıyor.

Sergiye makalelerden oluşan kapsamlı bir katalog eşlik ediyor

Üç bölümden oluşan stant, erken çağdaş döneme ait İstanbul’un panoramik görüntülerine bir bakışla başlıyor. Döneme ilişkin değerli unsurları ve anları öne çıkaran nesnelerin sergilendiği bu bölüm, aynı zamanda o dönemde kenti bir bütün olarak tasvir etmenin farklı yolları arasındaki temaslara da dikkat çekiyor.

Panoramik temsil biçiminin Osmanlı İmparatorluğu ve Avrupa’daki dolaşımını geniş bir seçki üzerinden okuyan “Doğru Yerden: İstanbul’un Panoramik Görünümünün Tarihi” standında şehir, mimari, sanat, fotoğraf ve çağdaş tüketim sergilenecek. Fotoğraf, baskı ve fotoğrafların yanı sıra, geçici belgeler ve arşiv belgeleri de dahil olmak üzere materyaller. Panoramik görüntüler çerçevesinde tarihin yeniden okunmasını amaçlayan makalelerin yer aldığı kapsamlı bir katalog da eşlik ediyor.

Kitapta Erkki Huhtamo, Çiğdem Kafescioğlu, A. Hilal Uğurlu, Namık Günay Erkal, M. Baha Tanman, Ahmet A. Ersoy, K. Mehmet Kentel ve Tarkan Okçuoğlu panoramik ortamı ve İstanbul’un bu ortam içindeki yerini tartışıyor. tarihsel çerçeve. makaleler yer almaktadır.

Sergi, Pera Müzesi’nin 3. katında 24 Mart’a kadar ziyarete açık kalacak.

Müze, salıdan cumartesiye 10.00-19.00, pazar günleri ise 12.00-18.00 saatleri arasında ziyaret edilebiliyor. “Uzun Cuma” kapsamında tüm ziyaretçiler Cuma günleri 18.00-22.00 saatleri arasında, “Genç Çarşamba” kapsamında ise Çarşamba günleri tüm öğrenciler ücretsiz olarak müzeyi ziyaret edebilirler.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu